zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Protect USB Pendrive daripada virus macam kita guna CD atau DVD

Sunday, April 13, 20140 comments


Saya daripada tahun lepas mencari pendrive yang ada lock supaya menyelamatkan pendrive software saya terkena virus. Dulu ada sekarang tak ada.

Baru-baru ini pendrive 32G saya mempunyai pelbagai software semasa telah terkena virus daripada komputer kawan-kawan. Memang cerewet nak buat semula.


Terfikir saya ada tak software atau cara yang boleh proctect pendrive daripada dimasuki anasir-anasir lain. Mr google rujukan paling baik. Saya terjumpa satu software USB Storage Proctector 1.1 yang boleh proctect pendrive seperti penggunaa CD atau DVD untuk komputer orang lain.

Boleh download percuma di sini (Version 1.1) SINI (248.87 kB). Software ini bersifat standalone tak perlu install. Memerlukan Microsoft .NET Framework 2.0


Microsoft Framework .NET 2.0 boleh di download disini. SINI

USB Pendrive anda akan diformat.


Selepas format, semua komputer lain akan membaca pendrive anda sebagai 'read only' melainkan komputer yang anda guna untuk format pendrive ini sahaja.


Tunggu sehingga proses tamat.

Ok selesai, sangat mudah dan cepat.


Selepas format software ini akan buat satu folder "Public" yang mana folder ini sahaja tidak read only pada komputer lain bertujuan untuk menyalin bahan daripada komputer lain ke pendrive ini. Folder ini boleh direname kalau nak guna nama lain.

Kalau virus masuk pun akan berada dalam folder ini.

Anda boleh guna pendrive ini sebagai USB bootable untuk windows 8 atau linux dengan syarat jangan format.

Jika anda nak kembalikan pendrive ini normal macam sedia kala, anda hanya perlu format semula dengan menggunakan format biasa.

Sangat menarik dan saya rasa selesa pendrive saya untuk dipinjam kepada kawan-kawan untuk kongsi software.


Share this article :

Post a Comment

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger