zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Membuat Sijil dengan menggunakan CorelDraw X6

Tuesday, July 16, 20132comments

Untuk sesi kedua persekolahan, biasanya saya akan mengajar CorelDraw sebagai topik tambahan untuk grafik. Menjadi kebiasaan kepada saya bila mengajar, saya mengajar dengan begitu cepat dan rata-rata pelajar akan komen bahawa tak boleh ikut kerana cikgu mengajar terlalu laju.

Walaupun tiap-tiap tahun itulah komen yang diberikan, malah semasa saya memberi kursus untuk guru-guru pun perkara yang sama disebut.

Saya masih tetap dengan 'stail' laju kerana dengan laju saya rasa saya boleh ubah cara berfikir, bergerak dan mengolah dengan lebih 'cergas'. Ini membantu otak bergerak dengan lebih cepat... Rasanya ramai tak setuju.

Hari ini saya nak tunjukkan bagaimana sijil (seperti di atas) boleh dibuat dengan begitu mudah menggunakan CorelDraw X6. Ramai orang akan berkata saya tak pernah buka CorelDraw, bagaimana saya nak buat sijil, menunya pun saya tak pernah tahu?

Saya ada pendekatan yang cepat untuk pembelajaran CorelDraw dan Photoshop kepada orang yang tak pernah buka software ini sebelum belajar. Video di bawah adalah video hari pertama saya mengajar CorelDraw kepada pelajar Tingkatan 2 yang sebelum ini belum kenal apa itu CorelDraw.

Saya guna pendekatan, buka CorelDraw terus buat apa yang biasa dikehendaki, misalnya sijil, pemplet, kad, carta dll tanpa saya memeperkenalkan apa itu rekabentuk dalaman software berkenaan.

Mari kita cuba modul pertama untuk hari pertama dengan CorelDraw.



Boleh ke youtube terus melalui link ini
https://www.youtube.com/watch?v=P4K2JK_H1Xk

Selamat mencuba.
Share this article :

+ comments + 2 comments

Anonymous
June 21, 2015 at 11:22 AM

cikgu saya tak faham

Anonymous
July 6, 2015 at 9:26 AM

cikgu saye fedakkk

Post a Comment

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger