zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Zoom YES dan Network

Thursday, February 27, 201423comments

Ada beberapa orang cikgu tanya saya pasal zoom yes yang agak limeted akses internet dan tidak boleh pergi jauh hanya sekitar dalam bilik. Bila masuk 20 orang sudah mula macam "siput khinzir"

Di sekolah aku tak ada masalah seperti ini kerana akhir Disember 2012 dulu aku dah 'kerjakan' puak yang pasang yes di sekolah aku.


Aku suruh dia orang reset partition IP pada core switch (cissco yang berwarna biru gelap.. kalau hijau gelap tu swicth biasa). Aku minta 2 perkara iaitu sama dia bagi aku password zoom aku akan buat sendiri atau kalau dia tak bagi password (memang dia tak bagi) dia kena reset core swicth. (aku nak tahu boleh guna putty tapi setakat ni belum cuba).

Dia orang reset core swicth dan satu lagi minta dia orang ubah keempat-empat zoom aku menggunakan IP aku sendiri iaitu IP schoolnet lama 10.110.226.X pasal aku malas nak setting semua peralatan di rangkaian network dengan IP standard zoom yes 192.168.1.X



Aku guna zoom A untuk masukkan core swicth. Sebelum ini aku test zoom dapatlah 12-13MB tapi bila aku pasang pada core swicth dapat 2-3MB sahaja kerana masa peak hour biasa dilihat pada event log server sekitar 120-130 online. 


Satu zoom yes dengan 3 switch sambungan memang membebankan. Gambar diatas adalah swicth di bilik guru, Satu lagi di Pejabat dan satu lagi di Perpustakaan.

Saya cuba satu zoom mampu untuk tanggung semua rangkaian network di seluruh sekolah dengan beban pengguna sekitar 120 orang/pc/notebook tapi sangat slow.



Satu zoom yes dengan sambungan pasa master swicth.


Akhir saya pecah rangkaian network dengan memisahkan makmal dengan sambungan lain. Bagi 2 makmal dengan beban 50 pc saya tambah satu lagi zoom B (lihat ganmbar di atas). Akhirnya saya dapat tingkat keupayaan internet yes hingga 5MB (sebentar tadi aku test speed)


Alhamdulillah Zoom C pula aku letak di Bilik Bidang dan PK-PK kerana dia orang kuat komplain pasal internet di situ slow. (Sebenarnya dah ada akses pont (AP) tapi kerana kedudukan bilik melintang tak dapat signal yang stabil). Manakala Zoom D aku buat main-main "ngata ghawa" dan baru ning sudah rosak. Aku minta Cg Zam buat report dah masuk 2 bulan masih tersadai di atas meja dia... Cg Zam adalah contoh guru pemikul kayu api yang pernah dilihat oleh Rasulullah s.a.w di dalam cerita Israj dan Miraj.



AP 24/7/265 (24 Jam & hari Seminggu dan 365 hari setahu beroperasi)


AP ni pun 24/7/365

Kalau anda nak zoom anda boleh pergi jauh sampai luar pagar sekolah. Boleh buat jangan rusing... kali ini aku akan citerkan secara ringkas.

Beli wireless antenna 15db range yang harga sekitar RM200. Pasang kepada AP dan AP ini sambung kepada Zoom (boleh guna zoom D)


Nak jimat duit beli yang murah macam ini kerana gambar di atas (Directional Atena) ini di pergi sehala sahaja, Kita boleh 'tembak' ke bangunan yang tak boleh capai internet.

Kalau banyak pitih... beli satu yang macam atas dan 4 untuk 4 hala di sekelingnya... BOLEH BUAT MENARA SENDIRI kah kah... lepas ni yes akan turun ramai-ramai ke sekolah kita.


Share this article :

+ comments + 23 comments

Anonymous
June 19, 2014 at 1:50 PM

Assalamualaikum..cikgu, nak tanya sikit. Access point mmg boleh terus sambung ke zoom ke? Saya buat, sekejap je..pas beberapa minit, akan hilang connection..
Terpaksa zoom -> router -> access point.
Tq..

Anonymous
January 26, 2015 at 8:33 PM

tunngu ja unifi dtg kat dungun pastu tukar ngen yes

Anonymous
February 20, 2015 at 12:13 PM

Slm en.zul
Saya pengguna zoom yes unlumited dgn kelajuan 1 mbps shj...ada x cara nk upgrade kelajuan dia sbb br beli iptv..tp siaran tersekat2..harap blh memberi pandangan..t.kasih

March 24, 2015 at 12:26 PM

apa pasword nk access setup router?

Anonymous
September 3, 2015 at 10:40 AM

id utk zoom sekolah tu boleh ubah ke?? id ytlnetwork tu.. koata sekolah saya paling tinggi penggunaan dah lebih 200gb rasa2 ada orang kawasan perumahan sekolah ni guna.

September 29, 2015 at 6:15 PM

Salam En. Zul. Saya pengguna zoom yes unlimited. tapi rumah saya berada di luar kawasan. Tapi saya masih boleh dapat signal dalam 2-3 bar. ada tak cara untuk saya boost signal reception? kena pakai antenna pasang direct ke modem ke? dan bagaimana caranya?

October 15, 2015 at 8:59 AM

Assalamualaikum Bro, aku skang cuba nk setting DynamicDNS kat zoom.. tp zoom skola nie aku tgk x support DynamicDNS, so aku setup 1 pc yg 24hours on dgn menginstall DUC from No-IP (www.noip.com) dgn kata lain, pc ni akan on behalf ddns zoom tu, tapi prob dia skang... WAN ip yg no-ip tu detect untuk zoom tu aku xleh nk ping, baik dari local network mahupun dari luar....

so ape pendapat atau cadangan?

aha.. agak2 klu topic ni agak privacy, ble email kemarul88@gmail.com

December 9, 2015 at 11:31 PM

salm.kalau guna line ve to kena vpn baru lepas unblok

Deva
December 24, 2015 at 1:37 PM

hi, tumpang tanya. Macam mana nak connect router wifi kita kat Zoom Yes 4G untuk rumah persendirian? Thank you.

January 11, 2016 at 10:03 PM

Salam mcm mna nk buka blok yes sekolah yer

January 24, 2016 at 11:54 AM

saya ada guna yes zoom juga tapi putih..baru ni kena termined sebab tunggak lambat nak bayar...kena gi yes semula ke nak buka atau boleh cara hacker yang lain nak hidupkan semula..?!

Anonymous
May 8, 2016 at 9:40 PM

Sapa nk tahu cara nk lepas blok sekolah sila whatsapp saya 01110869174

Anonymous
May 11, 2016 at 7:47 PM

blh x email kpd sy password modem yes sekolah? nak ubah password wifi internet sekolah coz slalu org luar guna buat download mcm2...sntiasa slow internet... sape2 tau, blh email password di rosmawwar@gmail.com...mntk tlg sngt2...sush nak buat krja smua ckgu2 coz tnet slalu slow..

Anonymous
December 15, 2016 at 12:09 AM

haha "kerjakan" eh..bleh guna putty tp xpenah cuba.. ckp jela xtau ckgu..kan senang..haha sembang lebat..

January 20, 2017 at 9:56 AM

Macam mana nak tahu penggunaan Data Yes 4G di sekolah.

January 20, 2017 at 9:57 AM

Macam mana nak tahu penggunaan Data Yes 4G di sekolah.

April 15, 2017 at 6:02 PM

zoom yg bestari ni unlimiteD quota ker cikgu

September 15, 2017 at 9:20 PM

Minta bantuan, sape2 leh send default password router bg tujuan konfigurasi serta pertukaran password wifi.tq

Anonymous
July 16, 2018 at 12:28 PM

Idup lg kah cikgu ini

July 2, 2020 at 10:28 AM

Assalamualaikum, no tnya mcm mana nk hard reset zoom yes no?

Post a Comment

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger