zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Membuat Majalah dengan CorelDraw X6

Monday, August 19, 20133comments

Hasil Kerja CorelDraw
 Selapas raya saya masih belum kesempatan untuk membuat video. Minggu pertama buka sekolah ini saya akan mengajar CorelDraw Modul ke-4 iaitu bagaimana untuk membuat majalah/risalah/markalah atau apa nama seumpanya. 

Sebenarnya cukup mudah menggunakan CorelDraw. Dahulu semasa saya masih belajar Adobe PageMarker adalah solfware pilihan. Tapi sekarang ramai orang menggunakan Adobe Illustrator bergabung dengan Adobe InDesign. Tapi saya lebih gemar menggunakan CorelDraw kerana saya berpendapat Coreldraw lebih baik dan satu dalam semua....

 

Sebelum saya mulakan kelas saya download satu majalah SOLUSI isu no. 38. Saya tunjukkan kepada pelajar bahawa Solusi adalah salah satu majalah yang mempunyai design yang agak menarik. Bolehkah kita buat macam ini?

Pelajar tak menjawab..

Saya ambil 2 muka surat daripada majalah berkenaan sebagai contoh. Satu 4 kolum dan satu lagi 3 kolum. Kemudian saya buka Berita Harian Online dan memlih isu terkini iaitu Pelancaran Proton Baru Suprima S. Lihat seperti di bawah:-


Saya tunjukkan bagaimana artikel daripada Berita Harian disalin kepada CorelDraw untuk dibuat Majalah. Saya buat rakaman terus dalam kelas dan kualiti suara tak baik. Tapi itu tak penting kita nak konsepnya.

Selama 80 minit saya mengajar di kelas 2 Intan 2 untuk 2 waktu pengajaran, saya siapakan modul 4. Lihat akhbar online Berita Harian telah di tukar menjadi bentuk majalah. 


Di bawah ini adalah video untuk pelajar buat semula di rumah untuk pengukuhan. Selamat mencuba. Untuk modul-modul akhir ini saya lajukan gerakerja.... harap maaf.

Share this article :

+ comments + 3 comments

Anonymous
August 30, 2015 at 11:54 AM

Cikgu ni wi keje susoh susoh blake lain kali wi hok sng skit

Anonymous
September 7, 2015 at 9:22 AM

MD RAHUUL

Anonymous
September 7, 2015 at 9:25 AM

badi dah

Post a Comment

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger