zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Mana lebih baik Nokia Lumia 1020 dengan Samsung Galaxy S4?

Monday, October 07, 20130 comments


Ada yang bertanya saya mana lebih baik Nokia Lumia 1020 berbanding dengan Samsung Galaxy S4? Susah aku nak jawab sebab aku ni guna telefon sekadar nak telefon sahaja. Dulu kalau orang SMS aku beberapa kali aku tak jawab. Kalau aku nak cakap aku call sahaja... tak main SMS.

Nokia aku pernah pakai 3120 dan Buterfly. Samsung aku pernah guna Galaxy Y dan Advance S... Kira boleh call aje. Kena baca pasal kedua-duanya yang terkini.


Aku pernah lihat Ustaz Mahadi beli S4 masa tu masih dalam kotak lagi, kebetulan aku ke pejabatnya sebelum dia pindah naik pangkat!

Nokia Lumia 1020 telah dijual Lembah Klang pada 25 September lalu dengan harga RM2499 manakala harga S4 kini dengan LTE 4G sekitar RM1900 ++

Nokia Lumia 1020 menggunakan Windows Phone 8 manakala Samsung Galexy S4 menggunakan Android 4.2.2 (Jelly bean)

Samsung Galaxy S4 mempunyai paparan yang lebih baik disebabkan paparan 5 inci Super AMOLED resolusi yang lebih tinggi 1080 x 1920 pixel. Sebaliknya, Lumia 1020 pula 4.5 inci HD + PureMotion paparan ClearBlack AMOLED dengan resolusi 768 x 1280.

Kedua-duanya menarik kerana mempunyai saiz normal pada tangan iaitu bersaiz kecil, tetapi jika kita perlu memilih yang lebih ringan dan kukuh.

S4
lebih ringan dan lebih nipis daripada Lumia 1020 tapi Nokia 1020 mempunyai reka bentuk yang lebih menarik dan pembinaan yang melengkung serta sudut tirus halus. Manakala unibody polikarbonat sangat baik. Galaxy S4 walaupun polikarbonat tapi kelihatan sedikit lebih rapuh daripada luar.

Dari segi kamera pula walaupun Nokia Lumia datang dengan 41 Megapixel berbanding dengan S4 hanya 13 Megapixel tapi mengiku perbandingan yang dilakukan S$ lebih baik. Mungkin Nokia Lumia 1020 perlu orang yang lebih Pro untuk mengendalikannya.

Saya paparan daripada laman yang telah membuat bandingan pada kedua-dua 'nantang ni'. (kelik gambar untuk besarkannya)


Taken under a patio umbrella on a bright sunny day.

Taken outside on a sunny afternoon.

Taken on a sunny afternoon in the shade.

Taken in an office setting with ample daylight coming through the window.

Taken in an office with the lights off and daylight coming in from behind me. The flash was on.

Taken in an office setting with no lights on, but the blinds wide open to let daylight in

Taken in a dark office with the flash on.

Taken inside an office setting with light directly overhead.

Taken in an office building with ample lighting.

Taken in a dark office with the lights off and doors and blinds closed.


Untuk paparan video saya juga lebih suka perbandingan yang dibuat oleh gamanist1000.


Saya rasa cukuplah untuk perbandingan ini dan mungkin menjawab soalan yang ditanya.





Share this article :

Post a Comment

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger