zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Pengalaman Pengaulan dengan Komputer - part 1

Sunday, November 18, 20120 comments



Mula-mula aku kenal komputer ialah Apple IIe itu pun dalam pertandingan Pameran Sains di mana sekolah aku (Sultan Ismail Secondary School - SIS) kalah dengan Sultan Omar. Selepas itu aku masuk U, jumpa lagi Apple selain daripada kad Tebuk yang menggunakan mesin komputer IBM 1130. Oleh kerana aku bukan ambil kursus IT maka aku lihat sahaja pelajar senior belajar menggunakan kad tebuk itu.

Selepas satu semesta, UTM telah tukar kepada PC IBM dimana hampir satu bangunan mesin IBM 1130 terbiar ditepi-tepi bangunan.

Ini IBM 1130 hampir sama besar dengan meja makmal aku..
Ini kad tebuk, ramai pelajar UTM buat nota dilakangnya...
Selepas itu komputer generasi IBM 360 telah menguasai UTM. Aku mula menggunakannya apabila aku aktif dengan MPP (Majlis Perwakilan Pelajar). Bila masuk tahun ke tiga aku telah belajar "BASIC Programming". Satu yang agak hebat pada UTM masa itu ialah semua kursus wajib belajar subjek IT. Aku juga sempat belajar "FOTRAN."

Aku dah ada disket 5¼ inci yang dibeli dengan harga RM5 sekeping. Pada kebiasaannya yang aktif dengan komputer ada beberapa keping disket iaitu satu untuk Dos (kena boot dulu kerana PC tak ada harddisk pada masa itu), kedua WordStar atau Profesional Write (WordStar dan PW adalah untuk menaip), Ketiga Lotus 123 (untuk spreatsheet - excell sekarang), keempat dBase IIPlus (Untuk database - macam access) dan kelima NewsMaster...(desktop publisher) Ada lagi yang lain tapi kurang penting misalnya Banner Mania, FormTool, PCTools dll.


Disket besar 5¼ inci masih aku simpan lagi...
Aku terlibat latihan Pratikal Mengajar pertama kali ketika aku tahun kedua UTM ialah di Sekolah Sains Muar iaitu tahun 1986. Di SMS Muar telah ada PC IBM dengan monitor masa itu monocrome (skrin hijau). Di UTM kita dah guna monitor color VGA dan selepas itu Super VGA. Sampai pagi aku gasak PC sekolah tu sehingga latihan mengajar aku pun lingkup!!!


Kalau main 'games' macam ini -- ini kira terlalu hebat.
Plaza Imbi belum ada lagi... Lowyat?? engkau fahamlah. PC paling banyak ada di KotaRaya. Aku selalu beli disket di situ, 1 kotak Maxell atau Verbatin biasanya sekitar RM36. Singapore masa itu hanya RM12 sahaja... Pelajar UTM Skudai beruntung!

Tepi Plaza KotaRaya ada sup mamak...best lagi best daripada sup mamak di Masjid Pakistan Chouw Kit. Tapi sekarang dah tak ada sebab kawan itu terlalu sibuk.

Aku beli disket aku minta copy games free sekali. Kalau minta copy games, tak beli disket masa tu kena RM2 satu game... Games paling best aku ingat sampai sekarang ialah AirBone Ranger. Top games 1988!!!

Aku ada simpan games tu bila buka kena cari pc yang guna windows95.. (pc buruk) gambar celaka hudoh... setting paling cantik pun SVGA sahaja. Bayangkan 8 color!!! Games dalam 'handset' buruk nokia lagi cantik!!


Ini poster games besar sama tinggi dengan aku memenuhi Plaza KotaRaya KL..

Ini games yang membuat aku tak tuidur 2-3 hari bersama Arshad (Johor) dan wan Sofi (kedah)
Aku berhenti bermain games sampai sekarang mulai tahun 1996 setalah aku habiskan hampir sebulan menewaskan DOOM versi pertama untuk 30 episod tanpa main tipu (IDDQD untuk tak nak mati, IDKFA, IDFT dll). Aku bunuh Boss Jahat (kambing) dengan menggunakan senapang patah sahaja rasa 250 atau 300 das baru mampus!! Nak boleh 250 das tu berapa kali aku lari keliling bangunan. Nantang tu kalau tembak kena kita games over terus!!

DOOM tak mencabar kerana ada peta, tapi sebelum itu Wolfenstein 3-D lagi sukar pasal tak ada peta, aku banyak kali tersesat sehingga aku terpaksa guna tangan kiri untuk buat peta...

Gambar pun tak macam versi sekarang!!

Selepas DOOM aku main WarCraft, tapi sampai 8 episod sahaja aku dah boleh baca strategi games itu aku mula boring... mulai saat itu aku tak minat dah games!!! Sekadar buka untuk kumpul sahaja. Tapi games yang aku kumpul sekian lama telah hancur! apabila harddisk aku 500MB telah rosak.


.......Penat nanti aku sambung lagi...
Share this article :

Post a Comment

Blog Archive

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger