zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Bagaimana nak ambil semula fail terdelete yang tak direcover oleh Recycle Bin?

Sunday, September 16, 20120 comments


Menyimpan fail pada folder dalam my documents ada kemungkinan boleh terdelete terutamanya bagi mereka yang menukar setting check box untuk selected pada setiap fail. Saya sudah mengalami 3 kali dimana folder sudah terselect secara automatik jika kita keluar daripadanya terdelete sama dengan fail lain yang nak didelete.


Mungkin ada yang tak jelas apa dia "check box". Satu daripada kelebihan windows 7 yang mungkin juga membahayakan bagi mereka yang "terlalu cepat" dan kurang ambil perhatian pada notis tip amaran. (Ttak baca arahan.. ini pernah terjadi pada pengetua aku di Sarawak dulu yang hairan kerana saya yang dikategorikan tak pandai berbahasa Inggeris, tapi terlalu cepat membaca arahan yang keluar pada pc)

Arahan pada windows ini juga dikritik oleh "puak-puak linux" sebagai membodohkan sahaja. Saya paparkan setting pada folder option untuk check box.

















Anda boleh pilih check box untuk mudah select fail.

Hari itu saya nak delete beberapa fail, lalu saya select dan tekan butang delete, satu arahan tanya (biasa tak, tapi oleh kerana ada folder besar failnya yang tak mampu ditampung oleh Recycle Bin) tapi saya terus aje klik yes. Apa terjadi folder filem terdelete sama dan tidak boleh di recovers lagi oleh recycle bin kerana terlalu besar failnya..

Saya terdiam. Hampir beratus filem yang telah didownload terdelete. Dalam hati saya "Tuhan marah bulan-bulan puasa pun masih download filem" Dalam kekesalan, saya mencari iktiar bagaimana nak dapatkan semula filem berkenaan.

Windows 7 tak ada jalan nampaknya (mungkin saya masih belum jumpa, kalau ada pembaca tahu boleh maklumakan pada komen di artikel ini). Satu cara terbaik ialah bertanyakan Mr Google... Dulu saya guna GetDataBack untuk dapatkan semula fail yang hilang. Tapi cerewet nak mampus, kena cabut harddisk, dan prosesnya agak terlalu lama makan masa berjam-jam.

Akhirnya saya terjumpa satu program mudah dan simple shadowexplorer satu program yang cukup menanjukkan. Hanya sekadar install selepas kejadian (makna tak perlu install dulu) dan boleh ambil semula fail berkenaan dengan mudah dan cepat macam kita "copy and paste" macam biasa.


Programnya pula free. Kelemahan program ini tak boleh ambil fail daripada USB PenDrive. Anda boleh mencuba melihat kelebihannya.

Dulu zaman dos (sekitar tahun 1984) kalau kita terdele file kita hanya menggunakan PCTools 4.3 untuk edit semula failnya dimana file sebenarnya bukan didelete sekadar ditukar nama misal fail ToyStory3.avi ditukar kepada $oyStory3.avi. Rasanya konsep yang sama juga digunakan, hanya berbasekan windows.

Nampaknya 'download' filem lagi aku... he he he
Share this article :

Post a Comment

Blog Archive

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger