zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

SPSS dan sejauh mana boleh dimanafaatkan?

Sunday, September 16, 20120 comments



SPSS atau 'Statistical Package for the Social Sciences' telah mula dikeluarkan untuk versi pertamanya pada 1968 oleh Norman H. Nie dan C. Hadlai Hull. Kira sudah terlalu lama. Aku mula kenal SPSS pada tahun 1994 iaitu versi SPSS 6.0 for DOS.

SPSS ini biasa diguna oleh orang yang belajar Master atau PHD. Macam aku yang belajar hanya 'sekerat jalan' (tak habis belajar kerana berhenti atau dibuang) mana kenal SPSS di U. Tapi nasib aku baik, aku kenal masa di sekolah.

Aku di perkenalkan SPSS bila aku terlibat dengan "geng kajian" yang dipopulari oleh Pn Hajjah Salmah Mohd Tahar (sebelum ini pengetua di SMK Paka dan sekarang berada di Melaka). Aku ada ikut sedikit kursus SPSS for DOS oleh cg Shamsuddin (Soden) kebetulan masa itu dia mengajar di SMK Pulau Serai dan sekarang berada di Kementerian Pelajaran.

Ya Allah semuanya guna arahan dan simbol macam belajar FOTRAN (Satu drp bahasa komputer untuk saintifik), aku mula boring. Aku jenis muda darah panas mana boleh susah-susah. Aku tanya ada tak yang windows punya? Mereka kata tak ada.

Masa tu aku pesan kepada Zaimi (ingat artikel aku sebelum ini pasal Allah bertempat - sila klik) jika ke Imbi (masa tu Lowyat belum ada) tolong cari CD Installer SPSS 6.0 for Windows. Al Hamdulillah ada CD "Master Installer" dan harga CD masa itu sekeping RM30.

Bila dapat tu baru rasa bertapa mudahnya SPSS.

Bila team "Kajian Tindakan" berpecah, mereka cari orang yang boleh SPSS aku dimasukkan dalam team berkenaan untuk bahagian komputer. Sangat seronak bekerja dengan Tuan Haji Mohd Tawang dengan kepintaran dan kecerdasannya dalam banyak hal. Pn Zailah yang kritis dan ramai lagi seperti Man Putih, Loh Othman (sekarang PPD Dungun) dll, semuanya hebat belaka.

Selain team Terengganu, kami juga ada team Dungun yang diketuai oleh Pn Salmah Mohd Tahar, Tg Halim, cg Rokiah dl masa tu Pn. Salmah sebagai Ketua Bidang Sains.


Contoh data yang kami masuk untuk kajian buku teks kerana masa itu ada isu pelajar bawa beg berat ke sekolah. Data kajian ini dalam format SAV masih aku simpan sampai sekarang. Paparan di atas adalah data tersebut aku buka dengan versi 20 sedangkan masa aku buat kajian aku guna versi 6.0


Secara peribadi aku jadi 'bengong' bila lihat versi baru ini yang aku dowload seminggu yang lalu. Versi 20 lebih kurang 925MB. Kecanggihan buat graf dengan mudah membuat correlate merasakan aku perlu belajar semula SPSS.


Ini muka depan Kajian Buku Teks aku. Dulu aku guna Lotus Wordpro 9.8 100% dan aku bukan pengguna Microsoft Word.


Walaupun aku bukan pengguna Word aku kena juga taip dengan word pasal "puak Terengganu" masa tu guna Word. Hanya "puak Dungun" aje guna Amipro atau Wordpro.


SPSS masa itu bukan sahaja aku guna untuk kajian-kajian khusus tetapi aku guna juga untuk mata pelajaran aku misalnya FIZIK. Fizik kertas satu ada 40 soalan yang dipelajari oleh 61 orang pelajar daripada 3 kelas, semuanya aku masukkan data dalam SPSS.

Maksud aku setiap kertas jawapan pelajar dan apa yang dijawab semua aku jadikan data untuk aku kaji dengan program SPSS.

Daripada data itu aku keluarkan hasilnya.


Lihat pada contoh di atas. Misalnya soalan nombor 18 iaitu berkaitan dengan Separuh Hayat radioaktif. Daripada 61 pelajar, 12 menjawab A, 22 menjawab B, 2 orang menjawab C dan 25 menjawab D.

Jawapan yang betul ialah B. Ini bermakna 22 orang daripada 61 orang pelajar menjawab betul. Secara ringkasnya aku masih gagal memberikan kefahaman tentang separuh hayat kepada pelajar aku. Daripada situ aku baiki cara aku menyampaikan pengajaran. Al Hamdulillah dengan cara ini aku menguasai mata pelajaran Fizik yang aku mengajar.

Daripada soalan 18 tadi juga ada dua pelajar 'bengong' jawab C. Aku drill data untuk mengetahui siapa dua orang ini yang terbabas dalam pengajaran aku. Jadi mudahlah aku nak pulas kepala ke atau nak 'dera' sampai dia tak lagi menyeleweng dalam pengajaran aku.

Perkara yang sama juga aku pernah buat dalam subjek Matematik Tingkatan 3. Ada seorang pelajar aku semasa menjawab berapa bilangan paksi simetri pada satu daun. Dia jawab 32. Hampir 15 minit aku fikir kenapa dia pilih 15. Rupanya dia bilang petak luas pada daun itu kerana diaun itu dilukis pada kertas graf. Baru aku tahu dia ni tak tahu "Menatang apa Simetri".

SPSS banyak membantu aku pada masa itu. Malah seingat aku ada 2-3 orang yang melanjutkan pelajaran ambil master dan PHD datang ke rumah aku untuk belajar SPSS. Ada daripada Dungun dan ada juga daripada Kuala Terengganu dan membuatkan aku hairan bagaimana dia tahu aku tahu SPSS.

Oleh kerana masa singkat, aku tolong dia masukkan data dan buat report sehingga Pn. Salmah "mengajing" (perli) "cg Zul doh payah belajar ambil master dia dah buat master!!"



Bila ku meningkat usia dan aku juga sibuk dengan bukan tugas sebagai guru di sekolah, akhirnya aku menjadi guru sekadar menghabiskan selibus sahaja, aku bukan pendidik lagi!! Pengajaran aku mula dah tak ada uhmpp!!

SPSS pun sudah menjdi kenangan untuk nota yang tercicir.....

Oh ya, belum aku akhiri tulisan ini, ada yang nak tahu kenapa aku tiba-tiba boleh tulis pasal SPSS. Sebenar tadi aku telefon cg Anuar Ishak (sekarang ini pengawai ICT di PPD Setiu), dia beritahu bahawa ustaz Mahadi (sekarang pengawai IT JPNT) sedang beri kursus SPSS untuk sektor ICT dan Maklumat. Terlintaslah kenangan lama dan aku rasa macam nak belajar semula SPSS. Kenapa orang selalu terlintas aku bila nak suruh aku mengajar dan mereka tak pernah terlintas nama aku bila nak suruh aku belajar!!!


Share this article :

Post a Comment

Blog Archive

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger