zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Kegunaan lain pada scroll di mouse (tertikus)

Sunday, September 16, 20120 comments


Blog ini dah makin nak sesawang, aku pun sekarang agak sibuk. Hari ini teringin nak kongsikan tips simple dengan anak murid aku. Ya paling simple iaitu penggunaan mouse yang scroll. Tergelak bila sebut mouse ada scroll.. pasal budak sekarang mana lihat mouse lama yang tak ada scroll. Aku ada gambar mouse yang dulu di jual dengan harga RM150 yang aku beli masa offfer dengan harga RM88. Aku malas nak cari.. masih ada 'natang tu' aku simpan buat kenangan pasal dia masih ok lagi. (Kalau terjumpa nanti aku ambil gambar)

Ramai pengguna komputer akan menggunakan skrol pada laman bila membuat klik pada skrol yang ada di laman dengan mengheret mouse. Ada juga yang menggunakan mouse dengan membuat klikan pada scroll mouse sehingga simbol scroll keluar dan mengheret ke atas dan bawah laman.

Ini boleh dilihat pada paparan video yang dibuat oleh penulis blog tips komputer, Ayub.



Walau bagaimana pun ada kegunaan lain yang jarang digunakan oleh pengguna internet, misalnya untuk membuka link pada tab baru (Open in New Tab) hanya dengan mengklik pada scoll mouse sahaja. Memang ada cara lain iaitu dengan tekan CTRL dan CLICK RIGHT MOUSE. Ini melibatkan tangan kiri anda dan cara yang saya sebut dengan klik sahaja pada scoll mouse pada link mana-mana yang nak dibuka untuk tab baru adalah lebih cepat.

Tak boleh nak buka pada paparan new tab
Sepatut ada keluar macam ini

Misalnya anda jumpa blog yang mematikan fungsi right click kononya nak bagi anda buka linik di blognya atau dia sengaja tak nak bagi anda copy gambar dia punya. Anda boleh guna cara aku sebut, klik aje pada scroll mouse, paparan gambar akan dibuka di tab baru dan ada boleh copy and paste.

Selama mencuba.


Share this article :

Post a Comment

Blog Archive

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger