zulbmohd blog khusus untuk perbincangan it semasa...

Bagaimana Untuk Setting Bridged Pada Modem 3-in One

Thursday, September 27, 20120 comments



[update ke-2 - 10.20 pagi] Beberapa hari lalu talian internet sekolah aku mengalami masalah, dua kali juruteknik call aku kata semua kawasan tak ada internet. Malam tu aku ke sekolah, aku setting semua sekali network. Ada aku tulis dalam blog ini pada artikel "Setting Network di sekolah aku - Part 1". Aku tak cerita bahawa 8 port switch rosak dan satu 'modem/router/wireless Cisco' (linksys) juga rosak port RJ11 (DSL) menyebabkan aku terpaksa beli satu lagi modem 3-in one TPLink.



TPLink modem jenama baru harganya pun tak sampai RM100. Modem ini adalah untuk bekalan line tambahan Streamyx ke sekolah. Kalau tak hanya guna line Schoolnet sahaja. Bukan apa ada line streamyx banyak perkara boleh buat sebab tak ada sekatan aksesnya. Line streamyx aku tak buka kepada pelajar dan limmited untuk guru (guru aktif sahaja tahu passwordnya). Line ini juga digunakan untuk buat backup jika Schoolnet down...

Kebetulan hari ini aku ke makmal sains untuk menyelidik penyataan pengetua bahawa ada makmal sains yang mempunyai 3 skrin projektor. Wah menarik... tu. Memang sah ada nanti aku cerita dalam artikel lain. Bila aku semak satu akses point (sebenarnya router wireless) di makmal sains, router wireless itu rosak. Kena beli baru lagi.... "Tak apa sekolah duit peruntukkan pembaikian banyakkan" dalam hati aku.

Tapi kita dah biasa berjimat cermat, entah tadi terfikir bagaimana nak setting modem dengan 4 port itu menjadi bridged yang berfungsi sama dengan router wireless.


Konsep router wireless ialah kabel network yang ada line internet daripada punca internet di masukkan ke port WAN dan 4 port LAN serta wireless akan menghantar bekalan internet ini ke alatan seperti pc dan lain-lain.

Konsep moden ialah bekalan internet daripada RJ11 (talian telefon)/DSL akan dihantar ke 4 port LAN dan wireless.

Apa yang kita nak buat sekarang ialah moden yang rosak RJ11 (DSL) boleh menerima internet daripada sumber lain melalui salah satu 4 port LAN. Fungsi ini hampir sama dengan router wireless sedia ada. Konsep yang sama juga boleh digunakan jika WAN pada router wireless rosak. Kita hanya guna 4 port LAN yang sedia ada.



Kabel network (putih kepala biru) adalah datang daripada salah satu switch yang telah ada bekalan line schoolnet. Kabel network kuning pula di sambung ke notebook aku.

Cara settingnya adalah seperti di bawah. Sebelum setting pastikan kabel putih dicabut dulu. (semua gambar pada blog aku boleh diklik jika nak besarkannya)



Pilih Bridged pada Encapsulation. Pilih LLC pada Multiplexing. Pilih automatically IP jika kita buat DHCP IP untuk kabel network putih kepala biru tadi.


Pastikan isi DNS Server. Kalau tak tak dapat internetlah... hanya boleh network sahaja!! Yang ditunjuk tu DNS Schoolnet, kalau streamyx gunalah 202.188.1.5 dan 202.188.0.132 atau 133. Kalau nak guna DNS Google pun tak apa 8.8.8.8 dan 8.8.8.4


IP configuration akan menjadi sepeti ini... Walaupun IP pada alat itu adalah 192.168.1.11 (default) bila kita nak masuk dan setting tapi kita akan dapat IP yang diberikan oleh satu rangkain network lain seperti sekolah saya 10.110.226.100. Inilah dia Bridged iaitu jambatan antara dua rangkaian network yang berbeza!!

Wallahhualam, entahlah aku pun main cuba-cuba aje, tapi alhamdulillah berhasil. Mungkin membantu anak murid aku yang ramai berkeliaran dan ada yang suka mengganas dengan alatan internet!!

Ok nak buat analisis keputusan peperiksaan pertengahan tahun pula. Semua markah cikgu sekolah aku dah key-in. Tahniah!!! masa cuti pun masih rajin datang ke sekolah untuk key-in markah! Inilah dia cikgu zaman sekarang.... zaman orang kata gaji cikgu banyak!!! (kerja banyak orang tak heboh!)
Share this article :

Post a Comment

Blog Archive

Terbalik Fonts

- no action -

Persekolahan...

 
Hak Cipta Tak Terpelihara - Boleh buat salinan jika suka...
Copyright © 2014. ZULBMOHD - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by ZulbMohd
Proudly powered by Blogger